Testar objektiven

Idag var jag och vännen ute på roadtrip i närområdet. Kameran var givetvis med och det blev många bilder. Tyvärr var många bilder inte värda att spara utan blev förpassade till det runda arkivet.

Det var ju ett tag sedan jag fotograferade i någon större utsträckning så ögonen är väl inte inställd på att hitta de där "dramatiska" motiven men det blir väl bättre med tiden.

Men tanken med resan var, för mig, att testa både kameran och de två objektiven jag köpt. Så kameran gick varm, och det blev ett par bra bilder.

ISO 400, 1/80 sek, f/4.00

Bilden är tagen vid de gamla skifferbrotten i Västra Tunhem. Taget med det lilla objektivet med 24mm zoomavstånd. 

ISO 250, 1/500 sek, f/5.6

Denna bilden är tagen från utkikspunkten på Hunneberg och riktad mot Rånnums Herrgård i Vargön. Stora objektivet används med full zoom, 200mm. Bilden har rätats upp och beskurits, ingen annan retuschering har gjorts.

ISO 100, 1/250 sek, f/8

Denna bild är på Gärdhems kyrka. Åter lilla objektivet med zoomavstånd 18mm. Bilden har beskurits och färgerna har korrigerats för att få fram den varma röda färgen i stenarna som använts till att bygga kyrkan.

Efter en heldag ute så fick jag testat allt som jag ville få testat, och jag tror att detta kan bli riktigt bra :) 






Kommentera här:








  • fotobloggar.nu
RSS 2.0